Układanki drewniane – ich rola w rozwoju dziecka

Od dawna już wiadomo, że najlepszy rozwój dziecka stanowi odpowiednia zabawa. Zabawki dzisiaj są tworzone w taki sposób by bawiły, a jednocześnie uczyły. Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ dzieci mają frajdę – zabawki zazwyczaj są ładne i kolorowe więc wzbudzają zainteresowanie dziecka, a my – jako dorośli mamy satysfakcję z tego, że wiemy jak wzrasta w trakcie danej zabawy rozwój maluszka.

Dzisiaj jednak chciałam skupić się na jednej zabawce i opisać, jak wpływa na rozwój. Mianowice chodzi mi o układanki drewniane. Dlaczego drewniane? Struktura zabawki, nie ma aż takiego znaczenia, jeżeli chodzi o rozwój, chyba że mówimy o integracji sensorycznej. Jednak uważam, że zabawki drewniane są o wiele bezpieczniejsze dla malucha i przyjazne środowisku, dlatego staram się propagować właśnie takie, ekologiczne zabawki.

A zatem układanki po pierwsze, stymulują rozwój mózgu. Uczą logicznego myślenia, zapamiętywania, oraz rozpoznawania odpowiednich kształtów. Według naukowców, układanki, to najlepsza zabawa wpływająca na rozwój mózgu, dla dzieci od dwóch do czterech lat. Kiedy w tym wieku dajemy dzieciom do zabawy układanki ich sprawność umysłowa wzrasta.

Układanki drewniane mają wpływ na widzenie przestrzenne, co jest podstawą do działań matematycznych czy technicznych. Jeżeli układanka zostanie poprzedzona wzorem, czyli ilustracją tego, co ma z takiej układanki wyjść – dziecku uczy się analizy i syntezy – najpierw analizuje wzór czyli rozkłada go na mniejsze elementy, po czym dokonuje syntezy, czyli złożenia obrazu ponownie w całość, za pomocą dostępnych klocków.

Jak widać taka zwykła, można by pomyśleć – banalna układanka, ma jednak bardzo korzystny wpływ na rozwój i to w wielu aspektach. Należy jednak pamiętać, że dziecko potrzebuje różnorodności – nie można dać mu jednej układanki, by się bawił nią cały czas. Należy też zwiększać poziom trudności. Gdy widzimy, że nasz maluch bez problemu układa proste klocki, należy zmienić mu je na takie, które będą składały się z większej ilości elementów.

Dzieci uwielbiają takie układanki, i mają mnóstwo frajdy podczas zabawy, a jeszcze więcej gdy rodzic usiądzie z nimi. Nie pomagaj dziecku – on tego wcale nie chce i nie potrzebuje. Zazwyczaj wystarczy, że usiądziesz i pochwalisz za dobrze wykonane zadanie, a dziecko będzie szczęśliwe!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s