Nauka poprzez zabawę – czyli jak dzieci naśladują dorosłych

Jedną z ulubionych czynności maluchów jest naśladowanie dorosłych. Chyba wszyscy pamiętamy, jak w dzieciństwie bawiliśmy się, na przykład w szkołę – jedno dziecko było nauczycielem, a pozostałe uczniami. Poza tym bawiliśmy się w sklep, szpital, w mamę i tatę itd.

Jako dorośli, widzimy jak małe dzieci lubią naśladować nasze czynności. Mam rodzinę na wsi, gdzie mieszka moja ciocia z mężem i ich czwórka dzieci. Ponieważ moja mama ma liczną rodzinę, jej siostra a moja ciocia jest tylko kilka lat starsza ode mnie. Gdy przyjeżdżam do niej na wakacje, często bawię się z moimi małymi kuzynami i kuzynkami.

Zdołałam zatem zauważyć, że małe dzieci starają się robić dokładnie to, co dorośli. Na przykład mały Witold, wzorem mamy uwielbiał brać miotłę do ręki i zamiatać. Agnieszka – najstarsze dziecko – kiedy miała 2,5 roku, każdego poranka wchodziła ze mną do łazienki i najpierw uważnie obserwowała co ja robię, następnie udawała, że robi to samo. Kiedy ja myłam zęby, ona brała do ręki „niewidzialną” szczoteczkę i odwzorowywała moje ruchy swoją rączką .

Zatem dorośli już od najmłodszych lat mogą uczyć dzieci obowiązku i nie muszą się przy tym specjalnie wysilać – wystarczy, że wykonują swoje codzienne powinności. Warto jednak wspomóc rozwój dziecka, poprzez odpowiednie zabawki. Jeżeli twoja córeczka, lub obserwować jak gotujesz lub pieczesz, na pewno sprawisz jej radość, prezentując jej kuchnię dla dzieci. Na pewno nie pozwolisz dziecku naśladować cię przy prawdziwej kuchni, gdyż byłoby to niebezpieczne. Dlatego kuchnia dla dzieci jest bezpiecznym rozwiązaniem, a w zabawie może uczestniczyć wiele osób. Moje małe kuzynki, czyli Agnieszka i młodsza Weronika uwielbiały bawić się zw swoją kuchnią i co chwila podejmowały mnie i innych dorosłych członków rodziny na „herbatce” i „ciasteczku”. Sprawiało im to naprawdę ogromną frajdę :P.

Skomentuj

